Annonce





Omdrejningstæller i Aygo
Oprettet af: Kasper Sellebjerg - medlemsnr. 4535 Oprettet: 01-04-2008

Beskrivelse:
Således eftermonterer man selv en omdrejningstæller i Toyota Aygo (gælder også Peugeot 107 & Citroën C1).

I Toyota Aygo er omdrejningstælleren kun standard, hvis man tilvælge "Komfortpakken", der også indbefatter A/C, og koster en mindre formue. Omdrejningstælleren er også relativt dyr at købe som ekstraudstyr herhjemme, hvorfor den med fordel kan indkøbes hos fx. Toyota i Flensburg. Har man en Aygo Blue, kan man også få omdrejningstælleren med en blå krans, så den matcher resten af bilen. Man kan også købe omdrejningstælleren hos Peugeot eller Citroën, hvis man skulle få lyst til det - husk, at der er forskel på benzin- og dieselmodeller.

Jeg har lånt billederne andetsteds, da jeg ikke lige selv fik taget billeder i farten. Symbolikken skulle dog være god nok!

Man kan vælge, at købe en ny afdækning, hvor der ER skåret ud til omdrejningstælleren. Man kan også gøre det selv, ligesom jeg gjorde. På bagsiden af afdækningen, er der en markering, hvor man skal skære ud. Jeg brugte en nedstrygerklinge til det grove, og en Dremel til at finpudse med. Det er ikke til at se, at det er "hjemmefusket". Det er nemme penge sparet.

Det skal du bruge:

Stjerneskruetrækker
10´er ring/gaffelnøgle
Nedstrygerklinge
Dremel
Omdrejningstæller (83270-0H010)
Bolt (90119-W0050)

Sådan ser omdrejningstælleren ud i løs vægt.




Start med at skrue de to skruer ud, der holder afdækningen over instrumentet, som vist på billedet - den anden skrue sidder tilsvarende i den anden side. Afdækningen kan nu "nørkles" af.




I et ledningsbundt bag ved speedometeret, sidder dette stik tapet fast. Det passer i omdrejningstælleren, og kan kun vende på én måde.




Omdrejningstælleren skubbes på plads. Den sidder med en slags "clips", det giver helt sig selv, når man sidder med det. Det kan kun sidde på én måde; den rigtige.




Klik stikket på plads, og tape det fast til de resterende ledninger, så det ikke rasler.




Det er nu, at man skal bruge den indkøbte bolt. Den spænder man omdrejningstælleren fast med.




Sværere er det ikke - færdigt arbejde! Der skal ikke ændres eller indstilles noget, det er bare at starte bilen. Bemærk lyset i omdrejningstælleren ikke tænder sammen med kørelyset.