Annonce





H&R fjedre på Avensis T25
Oprettet af: Kenth Jensen - medlemsnr. 3180 Oprettet: 25-02-2008

Beskrivelse:
Dette projekt beskriver sænkning af Avensis T25 sedan fra 2005.

Der bliver monteret H&R fjedre der sænker 30 mm både foran og bagpå.


Før og efter billede af sænkningen




Det tog ca en dags tid at udføre operationen, og det eneste special værktøj der kræves er nogle fjederklemmer, en kompressor og en luftnøgle er også en fordel, men ikke noget krav.

Inden jeg gik i gang, målte jeg afstanden fra midten af fælgen (navet) op til skærmkanten, for at jeg senere ville kunne måle om bilen blev sænket de 30 mm som forventet. Inden sænkning var der ca 36,8 cm hele vejen rundt


Op på en donkraft med bilen, af med forhjulene.
De forreste hjulophæng er af typen med MacPherson fjederben, som stort set alle biler vist nok kører med.




Leddet ned til krænkningsstabilisatoren afmonteres. En 6 mm umbraco nøgle forhindrer at kuglen drejer med rundt inden i leddet.




En holder til bremseslangen skrues af selve fjederbenet.
De to meget kraftige bolte der holder fjederbenet og hjulnavet sammen fjernes, forvent at der skal en del kræfter til for at skrue disse møtrikker af, gav dog ingen problemer på min bil.

Skru derefter de tre møtrikker af i toppen af tårnet i motorrummet.




Derefter skulle hele fjederbenet være løst, og være til at lirke helt ud.
Fjern gummiproppen i toppen, løsn møtrikken derunder, men skru den for guds skyld ikke helt af.




Nu skal fjedrene presses sammen, dette kræver nogle fjederklemmer.
Det er en stor fordel at bruge en kompressor og en luftnøgle til dette, men det kan godt lade sig gøre uden.
Når fjedrene er klemt tilpas meget sammen, kan møtrikken under gummiproppen nu skrues helt af.




Sørg for at lægge godt mærke til hvilken rækkefølge tingene sidder i, og i hvilken retning det hele vender, da det skal vende i samme retning igen.




Klem de nye fjedre sammen med fjederklemmerne, monter det hele igen i modsat rækkefølge og fjern til sidst fjederklemmerne igen.




Monter nu fjederbenet igen på samme måde som du skildte det ad.





Donkraft flyttes til bagenden, baghjulet afmonteres.
Baghjuls ophænget er ikke MacPherson, som det ellers har været på mine tidligere Toyotaer, men i stedet noget der hedder Dobbelt wishbone, så fremgangsmåden her er lidt anderledes end foran.





En ledningsholder til en ledning til ABS føleren afmonteres, for at give plads efterfølgende, så ledningen ikke kommer i vejen, når fjederbenet skal ud.

Fjern to holdere til håndbremsekablet fra bærearmen.

Understøt bærearmen med en saksedonkraft, så det hele ikke falder ned med et brag.




For at give mere plads til at få fjederbenet ud, skal forenden af bærearmen skrues løs, dette gøres ved at fjerne de 3 skruer på billedet.




Derefter skal bolten og møtrikken, der holder fjederbenet og navet samlet, fjernes. Møtrikken sad sindssygt godt fast på min bil, selvom den kun var to og et halvt år gammel, det var meget tæt på det havde kostet en top til topnøglesættet.




Beklædningen i bagagerummet blev fjernet helt, men set i bakspejlet, er jeg ikke sikker på det er nødvendigt at fjerne det helt, måske er det nok at hive den forreste del af beklædning fra.
Fjern de tre møtrikker der holder fjederbenet.




Fjederbenet er nu løst og kan lirkes ud.




Samme procedure som med de forreste fjederben.
Igen, husk at se hvilken rækkefølge tingene sidder i.
Af med den gamle fjeder.




Klem den nye fjeder sammen.
Og monter den i fjederbenet.




Monter nu fjederbenet i modsat rækkefølge af den du skildte den i.
For at få monteret det forreste beslag til bærearmen, kan det være en hjælp at bruge saksedonkraften til at presse bærearmen op på plads mens du monterer boltene.




Så er det bare med at nyde det endelige resultat.
Efterfølgende målte jeg afstan fra navet til skærmkanterne igen, og det var rent faktisk meget meget tæt på 30 mm sænkning. Inden sænkningen målte den 36,8 cm og efter 33,8 cm.




Det eneste der er tilbage er at huske at få foretaget en 4-hjuls udmåling og justering af bilen, så den ikke slider dækkene skæve.




Før og efter billede samlet.
Jeg synes selv det har givet lige præcis den sænkning der manglede, uden at være for ekstrem og ødelægge komforten i bilen.




På adressen http://www.teamdigital.dk/billed_styling_kenth.shtml kan ses en masse projekter jeg lavede på min gamle Avensis T22 fra 1998