Annonce





Turbomontering på Carina E 2.0
Oprettet af: Torben Jacobsen - medlemsnr. 137 Oprettet: 10-02-2004

Beskrivelse:
Her har jeg så prøvet at beskrive hvordan man kan montere turbo på en carina E. Jeg har haft motoren skilt helt af for at dreje af mine stempler. Der er drejet 3mm af toppen af stemplerne, for at sænke kompresionen til omkring 8:1.
styringen har jeg fået lavet hos turbomotor.dk, og han har også skaffet mig de andre stumper jeg skulle bruge, der har med turboen at gøre.
Hele projektet er løbet op i ca 12000kr, det er inkl. tandrem, strammehjul, toppakning, olie+filter og en ny vandpumpe.
Alle delene udover turbo er orginale.
Men prøv at se om i evt. kan lære lidt, om ikke andet så er det lavet som en vejledning, hvis andre skulle få lyst til at prøve. For det er rigtig sjovt at køre med tryk ;-).

Sådan så det ud inden jeg gik igang med mit turboprojekt. Ganske standart.



Ja, så er der blevet skilt lidt af. Alt indsugningsrør, luftfilter, batteri, sikringsboks-holder,genarator, udstødningsmanifold og så skal forrøret også pilles af.



Så har bundkarret været afmonteret, og fået en studs til olieretur fra turbo svejset på.



Her er så min IC. som jeg har monteret min blow of ventil på. Grunden til jeg har monteret et lille filter, er fordi det sidder ude foran på bilen, så kommer der ikke snavs med den forkerte vej.



Så skal sikringsboksen flyttes op hvor luftfilterkassen plejer at sidde, da der ellers ikke er plads til div. slanger til turbo der hvor den plejer at sidde.



Jeg har lavet et beslag i rustfri stål til at montere sikrinsboksen på.



Og der sidder den jo fint :-)



For at få noget olie til turboen, har jeg monteret et T-stykke ved olieindikatoren med en slangestuds.



Og så er ICen monteret. Der er lige plads foran køleren.



Turboen er monteret. Den øverste banjobolt er til olietur, og de to andre er til vandkøling. Olieretur sidder under.



Slange til olieretur.



Så er udstødningen lavet. Den er skåret lige over det flexled på forrøret.
Det nye består af 2stk 90gr. 2"bøjninger +et lige stykke 2"rør.



Og så blev forrøret monteret. Bøjningerne er sat således at man stadig kan komme til oliefilteret, uden at skal have forrøret af.



For at få vankøling til turboen, har jeg fjernet den slange som går fra den studs på billedet, og op til indsugningsmanifolden, og så monteret en slange på hver. Så render det omkring turboen i stedet.



For ikke at få tryk fra manifold og over i ventildækslet, er det nødvendigt at proppe slangen ved indsugningsmanifolden, og så har jeg valgt at lade slangen fra ventildækslet gå ned ved gearkassen, så evt. olie kan dryppe ned på jorden. man kan jo også vælge at sætte slangen på insugningsrøret, og lade den æde olien igen.



Dette er en midlertidig løsning, men det er en benzinregulator, som skal monteres på returslangen. det den gør er at lukke for returløbet når den får noget gas, så man er sikker på den får benzin nok når der kommer turbotryk.



Og så blev der monteret varmeskjold i rustfri stål + rustfrie rør til indsugningen.
Jeg har også lavet alle mine vakumslanger blå.