Annonce





Udskiftning af generator på Supra MA61
Oprettet af: fdsfdsfdsf fdsfdsfds - medlemsnr. 204 Oprettet: 10-05-2003

Beskrivelse:
Efter 275.000 km kunne min trofaste generator alligevel ikke mere, så den smuttede en tur syd på. Jeg erhvervede mig derfor en anden brugt generator til den billige pris af kun 200 kr! Inden jeg gik i gang havde jeg hørt at det er ret besværligt at skifte generator på denne model, eftersom det er helt umuligt at komme til. Men jeg skulle bare tage den nede fra, så var det lidt nemmere. Og dog, nedefra er pladsen helt opbrugt af en CT26 turbo samt rustfri indsugningsrør der går fra turboen til intercooler. Jeg måtte derfor tage generatoren oppe fra...


Dette var udgangspunktet.... et motorrum hvor der ikke er plads til ret meget mere. Et sted nede i dybet, under servo olie pumpen i midten, gemmer der sig en generator - det er den der skal skiftes!



Så kom det meste af indsugningen af (venstre side). Her er lige et lille kig ind til stedet hvor alt det sjove foregår :-) Ak ja, der er desværre slør i turboen :-( Oppe i højre hjørne (tæt på) er servo olie beholderen. Denne, og pumpen, skal også væk.



Væk med servo olie pumpen. Pumpen skulle tages af ved først at fjerne remskiven. Tvivler på den har været taget af i 19 år, den sad meget godt fast. Men ved at trykke ned på remmen og så på med en 19'er fastnøgle og skrue af alle kræfter, kan man godt få løsnet bolten. Af med remmen og remskiven, og man kan så komme til at få fjernet den bolt der holder pumpen fast til beslaget. Beslaget kan man se lidt til højre for midten i billedet. (se billede herunder). Generatoren gemmer sig nede under den tykke vandslange der går op til vandpumpen.



På den "pind" der stikker ud af pumpen er der hvor remskiven sad på - det er nemt at forestille sig at den sidder godt i vejen for den bolt man skal have løsnet, der går igennem hullet der sidder ude til højre på pumpen.



Her er generatoren så kommet af. Jeg tog vandslangen af også, som går på vandpumpen, for bedre at kunne komme til. Man kan se beslaget til generatoren lige i midten af billedet. Det er nemt at forestille sig hvor bøvlet det er at ligge under bilen og komme til at skrue med fastnøgler og hvad ved jeg, når der er det 2" rør til turboen også.



Nu er både generator og servo olie pumpe kommet på igen. Hvis servo olie beholderen ser ud til at skinne mere, er det fordi jeg skiftede den med en anden som er højglanspoleret :-) (den er dog ret snavset af mine fedtede fingre, på billedet....!) -- På dette billede kan man også se den bolt (en 19'er) der sidder i midten af remskiven til servo olie pumpen, som man skal have af for at få remskiven af.



Vupti, så kom indsugningen tilbage igen. Rør, luftfilter, luftmængdemåler og slanger. Man kan lige ane det _grønne_ HKS luftfilter der gemmer sig lige ved siden af køleren.


Det var det! Husk at tage batteriet fra, så man undgår kortslutninger. Når en bonderøv som jeg kan finde ud af at skifte generator på denne bil, så kan alle :-)

Værktøj jeg primært brugte var i fastnøgle & toppe: 10, 12, 14, 18, 19. Og så en skruetrækker til at tage spændebåndene af. Hvis bolten til servo olie pumpens remskive sidder for godt fast, kan man bruge en vandtang til at holde fast på bagsiden af remskiven mens man skruer - så blir det lidt nemmere.

Det tog cirka 2 timer det hele, hvori jeg også fik skiftet servo olie beholderen på pumpen - samt justeret benzintrykket på benzintryksregulatoren :-) Alt i alt er det meget lettere end man lige tror.