Annonce





Renovering af karosseri / motor på Carina E
Oprettet af: Peter Thomsen - medlemsnr. 122 Oprettet: 30-05-2002

Beskrivelse:
Det hele startede med at jeg fik en skade på min carina E i sommerferien, skaden skulle jo laves, men jeg var egentlig ikke særlig vild med farven på bilen, da den havde været delvis lakeret før og som resultat af det var blevet 2 farvet, så jeg bestemte mig for at få bilen lakeret op i en helt anden farve. Jeg havde også gået og leget med ideen om at bygge en turbo på bilen så jeg kunne jo ligeså godt gøre det i samme forbindelse, da jeg alligevel skulle have tømt motor rummet for at få bilen malet i en anden farve. Her er et par bileder af bilen under adskillelse.

Her er bilen næsten total adskilt, og som der ses er den forreste skade blevet rettet.


Her ses at den bagerste skade også er blevet rettet.


Her er bagklappen blevet rettet, fordi tidligere ejer troede at spoilerens funktion er et håndtag, hvilket havde forsaget at der var kommet nogle store buler i bagklappen, der hvor spoileren er monteret.


Tja, sådan så den ud fra siden, den dag den blev kørt til autolakeringen.

Da bilen stod ude ved autolakeringen alligevel, var det jo oplagt at begynde at kigge på, at få den turbo monteret på motoren. Efter en del snak frem og tilbage med turbomotor, fandt jeg ud af hvad jeg skule bruge til mit projekt, så jeg kørte ned til ham for at hente følgende dele: 1 stk. CT20 turbolader fra en hiace, 1 stk. benzintryks regulator, som han selv havde produceret til billige penge, 4 stk. lav ohms dyser med externe modstande selvfølgelig, sidst men ikke mindst en extra ecu som han også selv havde lavet, og en blowoff ventil fra Kjeldsens auto teknik, tunings manden her i byen, som er en af mine kammerater, var lidt skeptisk over benzintryks regulatoren og ecuen men det viste sig at begge dele virkede til største tilfredsstillelse, da jeg fik trimmet den extra ecu ind.

Motoren blev skilt ad i atomer delvis for at jeg kunne få den renoveret og delvis for at jeg ville have sænket kompressions forholdene fra 9,8:1 til 8,6:1 for at motoren bedre kunne holde til at den fik et ordentligt lade tryk.


Topstykket skulle også skilles ad for at få rettet ventil sæderne og slebet ventilerne og få monteret nye ventilstamme pakdåser.


Sådan så motor blokken ud efter den var blevet malet og samlet med nye plejl lejer, hoved lejer og stempel ringe mm.

Da toppen var færdig blev motoren jo samlet igen, men med 2 stk. org. toppakninger for at sænke kompressions forholdet som før nævnt, der blev monteret en manifold fra en st165 som tommy (GT-FOUR) fra TSC/TE, heldigvis havde til at ligge, da jeg havde købt en manifold til en st185er som jeg desværre ikke kunne bruge da den er til en CT26 twinentry turbo, men det er da rart og have den, den kan sikkert bruges senere, jeg købte i øvrigt også både krumtap, plejlstænger og stempler, hærdet fra TTE, men de kom ikke i motoren i denne omgang, da der skal special bestilles lejer i tyskland, for at de passer ordentligt til TTE krumtappen.

Sådan så den samlede motor ud, da den var monteret på forbroen igen og klar til at lægge i bilen.


sådan så bilen ud den dag den kom tilbage fra maler, den kom en fredag, så jeg viste godt hvad min weekend skulle bruges til, nemlig og få begyndt med at samle min efter hånden savnet bil, det tog lidt længere tid ved maleren end forventet men han havde også nogle strenge krav fra min side af og de skulle død og pine overholdes.


Jeg begyndte med at samle motor rummet så jeg kunne få den ny renoveret motor monteret med turbo, lagt i bilen igen, for når motor rummet er samlet er det værste overstået.


sådan så motor rummet ud da jeg endelig fik den lagt i og monteret, turbo og intercooler

Rør lavede min værkfører (P. Munk) for mig da han er en sand troldmand til at forme rørene og svejse dem sammen med ilt og gas, div. rør er lavet af svejse bøjninger for bedre at kunne krænge dem omkring så de ikke kom i vejen for noget, da pladsen ikke er for god til at efter montere nogen form for rør, så der skulle laves en del bøjninger og svejsninger. Motoren gik rigtig godt, men efter efter knap 1.000 km. gik det galt, motoren tabte olie trykket, grundet en dårlig reduktions ventil i olie pumpen, hvilket forsagede at både plejl lejer, hoved lejer og turbo, røg sig en tur, da ingen af de nævnte dele holder særlig længe uden et ordentligt olie tryk.

Billedet er desværre blevet lidt dårligt, men sådan så de 1.000 km gamle lejer ud, efter at have kørt et lille stykke med et meget lavt olie tryk, turboen blev så sløret at skovl hjulene kunne ramme alu huset, bare ved at flytte det op og ned med hånd kraft.

Jeg kører pt. med en std.. motor med 133 hk. hvilket er meget svært at vænne sig til igen, da man hurtigt bliver afhængig af den dejlige kraft der er i en trykladet motor. Jeg er ved at gøre klar til at få lavet turbo motoren igen, og der vil ske en del forandringer på den, den vil få en hærdet TTE krumtap, og 4 hærdede TTE plejlstænger og stempler som tommy (GT-FOUR) har skaffet til en meget fair pris genem nogle kontakter. Den skal selvfølgelig også have nye hoved lejer, plejl lejer og stempel ringe igen, men der vil gå ca. 1-2 mdr. inden jeg kan få krumtappen retur med nye lejer fra Tyskland, ny olie pumpe, nu vand pumpe mm. Stort set alle bevægelige dele i motoren vil blive skiftet. I vil høre mere om dette motor projekt, når jeg er klar med det. FORTSÆTTELSE FØLGER!! senere.