Annonce





Motorprojekt på Corolla 1.3DK
Oprettet af: Carsten Petersen - medlemsnr. 46 Oprettet: 25-10-2002

Beskrivelse:
Ja her er så min lange og lidt triste historie om motortuning på min gamle Corolla EE80''er.
Standard ligger der jo en 1,3 2E motor med 75HK og 103NM. Og det blev efterhånden lidt for langsomt til mig, så jeg kontaktede i sin tid Søren Jeadicke Christiansen, som jeg på det tidspunkt overhovedet ikke kendte. Jeg fortalte ham hvad jeg godt kunne tænke mig, og efter lidt snakken frem og tilbage blev vi enige om at den billigste løsning for mig lige PT ville være at få monteret en 1,5 3E motor med 90HK og 122NM. Søren gav mig så nummeret til Gadbjerg Motorimport, som havde nogle af disse motorer på lager. Jeg ringede og bestilte, og sagde at Søren havde henvist mig til dem. Få minutter efter var det klaret, og 3 dage efter stod der en motor i indkørslen. Jeg ringede igen til Søren og fik nu et kontonummer som jeg skulle betale til, og det gjorde jeg så. Alle var glade, og jeg havde fået min nye motor, som kun havde kørt 106.000 japanske KM på med automatgearkasse.
Dagen kom hvor jeg skulle ha den nye motor i, og min far og jeg fik pillet den gamle motor ud.

Her har vi pillet den gamle 2E motor ud. Der er godt nok mange ting der skal pilles fra, inden at man kan hive "svinet" ud af motorrummet. men det gik da efter nogle timers forberedelse!

Nu da vi havde fået den gamle motor ud, skulle vi sådan set bare ha den nye motor på plads. Men først skulle gearkassen lige af og monteres på den nye motor. Vi havde allerede flere dage i forvejen gjort den nye motor flot, og givet den en gang industrilak af en art. Det blev jo meget pænt må man sige.

Her har vi malet den nye motor blå, som det ses på billedet, det er med vilje at vi ikke malede topstykket da aluminiumen var så flot at det faktisk pyntede rigtig godt.

Til ilægning af den nye motor var Søren J.C med som assistance da han jo havde prøvet den slags før. Det havde min far også da han er gammel hjemme-mekaniker, så de to vidste lige hvordan og hvorledes det skulle gøres. Timerne gik, og da motoren endelig var kommet ned i hullet, så skulle vi til at rode med karburatoren. Heldigvis skulle der kun pilles ved nogle ledninger, og samme aften fik vi startet svinet uden problemer. Og den motor kørte bare som den skulle, selvom den havde stået stille i knapt et år hos Gadbjerg. Desværre var Søren der ikke til at overvære det glædelige øjeblik, men efterfølgende kørte jeg ned til næstved (da boede Søren på Sjælland) og sagde dav. Dette blev iøvrigt begyndelsen på noget der senere hen har gået hen at blive et rigtig godt venskab mellem Søren og jeg.

Her har vi så fået monteret motoren, og det ser jo skidegodt ud i det ellers ret tamme motorrum, hva!

Nu kørte bilen som sagt som den skulle, men der skulle ske noget mere. Søren havde mange idéer til hvad vi kunne lave, og han konstruerede derfor et specielt luftfilterkit til mig, med en KN ude i enden, så der kunne komme masser af koldtluft op til karburatoren. Sådan kom det til at se ud.

Søren J.C. lavede et specielt kit til mig, med KN og flotte rørbøjninger. Han kan sgu noget med en svejser og de rør ;)...desværre virkede løsningen ikke på min karburator. Den fik simpelthen ikke luft nok. Det virkede som om at den eneste måde at sådan noget kunne fungere, var ved at placere filteret direkte ovenpå karbonaden. Så det var ellers ærgeligt, det så jo pissegodt ud :)...den lille luftfilter-halløj er motorens åndehul. Normalt ryger dampen ind i luftfilteret igen så det kan forbrændes, men det her laves på rallybiler hvor der bare skal ydelse til, der sidder ikke alle de der økonomidimser overalt. Dette giver dog ingen mærkbar effektforskel, og er samtidig ulovligt. Men det ser da meget fancy ud, ik :)

Det næste stykke tid kørte jeg istedet med åben luftfilterkasse, da min bil kørte bedst sådan. Igen havde Søren en god idé, og denne gang forslog han at jeg kunne få slebet min gamle knast hos Westspeed fra 2E motoren, og derefter bytte med den knast der sad i 3E motoren. Hans egen knastslibning havde givet 16HK alene, så det ville jeg også prøve. Knasten blev sendt afsted, og 2 dage senere var den tilbage. En aften kørte vi op til Tommy Ohlhoff og fik monteret knasten der. Første køretur gik ikke så godt, bilen kunne ikke få fat og hakkede underligt. Vi fandt dog ud af at mærket havde rykket sig en tand, og det er meget vigtigt at tingene står rigtigt, da man ellers kan risikere at knalde ventilerne. Det skete heldigvis ikke, og næste køretur var MEGET sjovere. Istedet for at motoren trækker ud til 5500omdr og er HELT død derefter, så trækker den videre op over 7500omdr. Fuck en fed lyd deroppe, motoren er blevet helt levende. Det høje omdr.tal resulterer desværre i en anelse langsommere træk i de lave omdr, men det glemmer man hurtigt når man jorder derudaf med 100km/t i 2.gear :D.
Søren og jeg snakkede stadig sammen, og på et tidspunkt blev vi enige om at min bil skulle ha en bananmanifold. Det ville gi lidt mere moment, fordi det er en kort bananmanifold fremfor en lang der giver hurtigere omdr, og lyden ville nok også blive lidt federe. Få dage efter havde jeg et bananmanifold, og det var også et der var specielt tilpasset til en 2E / 3E motor.

Her har jeg så fået monteret bananmanifolden. Min far svejsede forrøret sammen med manifolden, og resultatet blev sgu godt :)!
Fed lyd når den får noget at leve for, hehe ;)

Denne modifikation kørte jeg så rundt med i et stykke tid, men da snakken var kommet hen omkring turbomontering, så blev jeg selvfølgelig vild. Der skulle sgu ske ting og sager. ham der skulle lave det bliver i kredsene kaldet for Turbomotor, og det kalder jeg ham også for. Han havde tid engang i marts 2002, men pga forhindringer fra hans side og manglende penge fra min side, så blev det først hen ad starten af maj 2002 at det skulle være. Forinden havde jeg pillet toppen af og fået den planslebet, skiftet olietyve og smækket to originale toyota toppakninger på og samlet motoren igen, inden jeg drog til Jylland. (hvor Søren i mellemtiden også var flyttet tilbage til) Her ordnede Søren og jeg så de sidste ting, inden at turen gik til Turbomotor. Vi skulle bl.a. skifte bundkar, men da bundkaret fra min 2E motor ikke passede over på, og Søren i forvejen havde svejset en studs på dette bundkar, så blev vi nødt til at bruge mere tid på at svejse en studs på det nye bundkar. Studsen skulle bruges til olie returløb, og er derfor livsnødvendig for montering af turbo. Dagen efter kørte vi så op til turbomotor, og trylleriet kunne begynde. Turboen var anskaffet fra en mitshubitsi Colt 1,5Turbo og modsat det normale så sad turboen på sugesiden af karburatoren. Dette turbo projekt var derfor også et "testforsøg" da man aldrig havde prøvet det på min model før. Der kom mange forhindringer, så mange at de ikke kan nævnes. Men de klokken var henad 17.00 så var den ikke køreklar, da vandet pissede ud af et gennemtærret vandrør på bagsiden af blokken. SÅ vi trak bilen den 50KM hjem til Sørens fars firma, hvor vi stillede bilen i pit. Jeg blev nødt til at overnatte en extra dag hos Søren, og dagen efter fortsat vi hvor vi slap. Køb af ny vandrør var nødvendigt, og da det var skiftet kunne vi endelig starte bilen. Her var der dog en del justeringsproblemer med den nye karbonade og dens elektrisk chooker system, men vi fik det til at køre, og sammen kørte Søren og jeg til træf på Sjælland, hvor jeg vandt 1.præmien for flotteste model i den årgang. Søren havde også gjort det flot i mit motorrum, så credit til ham for det (OGSÅ for det)!
Desværre døjede jeg med tændingsbanken ved 5000omdr og 0-3000omdr, så det var lidt svært at køre i bilen. Til sidst har det taget livet af turboen, og et pludseligt olietab pga dårlig bundpakning, som jeg selv smurte på, så smed den 2 liter olie på 7KM! Senere viste det sig at både turbo og motor havde taget skade. Jeg nåede dog at få bilen på felt, men det viste 115HK med ukendt tryk på turboen. Så det var ikke i nærheden af de 150HK som jeg havde regnet med. Ca 3 uger efter jeg fik det lavet, gik det i kage igen.

Dette er det eneste billede af mit motorrum hvor turboen sidder i. Man kan lige skimte udstødningenskjoldet i fronten, og slangen der går fra ventildækslet og om til torpedopladen, er udluftningen af motoren. Turboen er ikke synlig på billedet, men den sidder på den højre side af karbonaden, og udstødningen er derfor ført rundt om motoren, fremfor nedenom som den plejer!

Jeg var lidt muggen, men blev jo nødt til at finde på noget. Så jeg aftalte med Søren at jeg skulle bestille endnu en 3E motor, og som sagt så gjort. Et par dage efter var jeg et stk 3E motor rigere. Denne gang vidste vi lige præcis hvordan vi skulle bære os ad, og i fællesskab fik min far og jeg selv skiftet motor IGEN :)...samtidig havde jeg købt mig en TopcatF1 potte som i første omgang var købt sammen med turboen, men jeg nåede jo aldrig at få svejset den på. Jeg hyrede en vens ven til at svejse for mig, og det gjorde han så for en plovmand.

Her ser I så den nye 3E motor nummer 2, som jeg har købt mig her i sommeren 2002. Denne motor har så gået 122.000 japanske km med automatgearkasse, og der heller ikke blevet mishandlet på noget måde.


Og her er motoren kommet ned i det nyvaskede motorrum. Det pyntede da, og nu mangler vi kun at sætte karbonaden på! Nu er der ikke lang vej igen.


Og her er bagpotten så blevet svejset sammen med rørbøjninger og tilsyneladende passer den jo meget godt der hvor den sidder nu. Her har jeg endnu ikke hørt lyden endnu, så det er jo spændende!

Herefter var det jo bare at montere karbonaden og starte...men ak, den gik i stå og var ikke til at få igang. PIS, så blev det ikke den dag jeg kom ud og trille. Jeg fik fat i Søren som forklarede at jeg skulle til toyota og få dyset min karbonade ned. Dyserne skulle stemme overens med dem man kan få til en liteace, så sådan en bestilte jeg i str. 41. dagen efter havde jeg fået monteret den nye dyse, og NU startede bilen, og for helvede hvor den bagpotte larmer fedt :D...det var virkelig noget det kunne høres, hehe!
Nu da motoren kørte som den skulle, så kunne jeg jo ligeså godt pulse lidt med den slebede knast, og HOVSA, pludselig lå den ovre i min nye motor.

Og i løbet af rekordtid lå den nye knast nede i mit topstykke. Så manglede jeg bare at stille ventilerne for de klikkede forfærdeligt meget. Og så lige på med ventildækslet igen, så er jeg godt kørende igen.

Til turboprojektet tidligere der lavede Søren også en speciel filterbox til mig i rustfrit stål, men da der køres med samme karbonade, kan jeg sagtens bruge filteret igen. Og det lyder RIGTIG fedt når jeg krudter den af, især inde i kabinen. Med sådan en knast der er slebet, der får din motor en helt anden lyd.

Og her er lige et billede af mit luftfilter som Søren JC har designet til min dyt. Tak for det Søren :) selvom det er døbt "madkassen" så er det stadig fedt, og virker sgu fint nok, hehe!

Det er så alt om de motorprojekter der har været på min Corolla EE80, indtil videre.
hvad jeg vil foretage mig i fremtiden af tuning på min bil, vil komme til at stå herinde under projekter, som "del 2"!

MVH Carsten