Annonce





Total restaurering af Corolla KE20
Oprettet af: Søren J. Christiansen - medlemsnr. 164 Oprettet: 15-08-2002

Beskrivelse:
Mit projekt startede en aften til en sommerfest i sommeren 2002, hvor en god ven og jeg sad og snakkede om gamle biler. Og så var det han sagde at hans gamle Corolla KE20 fra 1976 var til salg for sølle 3000 kroner.
Og så ejede jeg en Toyota mere.

Næste formiddag kørte jeg ud til ham for at hente den. Vi fik den trukket ud af hækken og fik startkablerne på den, 1 2 3 og så var den startet, på det tidspunkt havde den ikke kørt i 1½ år.
Til min store glæde kørte bilen faktisk rigtigt godt, og motoren trak faktisk imponerende godt, alderen og effekten taget i betragtning. Gearskiftet var faktisk noget bedre end det er på mange nye biler, men skiftet foregår jo også lige ned i gearkassen, idet at bilen er en baghjulstrækker.

Det er en rigtig lækker gammel bil og sikken farve den har.





De af jer som kender mig, ved at jeg går utroligt meget op i motoren og motorrummets udseende.
Da det jo er her jeg plejer at score mine præmier til træf.
Lidt data.

Motortype : 3K-C NON crossflow (dvs. At ind- og udstødningsporte sidder på samme side.)
CCM : 1166
HK : 55
Gearkasse : K med 4Gear
0-100 : langsom…

Her ses 3K-C motoren I bilen




Planen med bilen:
Den skal restaureres 100%, så den skal splittes i atomer, og alle dele skal renses, galvaniseres, forkromes, poleres og lakeres. Alt rust skal laves, og bilen skal lakeres. Jeg har afsat 12-15 000 til lakering, for den skal stå fuldstændig som ny.

Planen med motoren:
Den skal skiftes ud med en 5K (fra en Lite Ace) den er købt hos GADBJERG MOTORIMPORT
Motortype : 5K NON crossflow (dvs. At ind- og udstødningsporte sidder på samme side.)
CCM : 1497
HK : 70
0-100 :knap så langsom…
Her ses min nye 5K motor




Motoren skal splittes I atomer, og krumtap, svinghjul, kobling og remhjul skal afbalanceres til 9000 omdr./min. kompressionen skal hæves til 10,6:1 og knasten skal slibes om. Det er aftalt med WESTSPEED.
Der skal WEBER manifolde på til 2stk 40mm dobbelt karburatorer, manifoldene er købt hos GUNNAR AASKOV MOTORSPORT.
WEBERE har jeg købt hos GADBJERG MOTORIMPORT
Der skal også elektronisk tændning på. Er også indkøbt.
Svinghjulet skal lettes en hel del, (på så gammel en bil er svinghjulet meget tungt.)

For at lette mit arbejde har jeg lavet en lille vogn, som jeg kan spænde motor og gearkasse op i. På den måde får jeg en ordentlig arbejdshøjde, og så er det lidt lettere at lave detaljerne. Det er i øvrigt noget jeg lærte af min Far, da jeg hjalp ham med at sætte hans gamle Triumph TR6 sportsvogn i stand.
Her ses min lille vogn.





Bremserne
Jeg har købt nogle fjederben fra en KE70er, de har større bremser og kalibre. Kalibrerne skal slibes og poleres, så de kan komme til forkromning.
Bagbremserne er store nok, så jeg har bare taget tromlerne af, og drejet dem rene, og poleret dem. De er nu kommet tilbage fra forkromning, og uha hvor det pynter…




Detaljer
Alle småbolte og små beslag bliver forkromet som I kan ser herunder




Fælge
Der er normalt monteret 12” fælge på en KE20..Det kan jeg sku ikke helt leve med, så jeg har købt nogle originale 14” AE86 alufælge. De passer i indpresningen, men bolt afstanden er på 4X110 istedet for 4X114,3. I mit arbejde for GUNNAR AASKOV MOTORSPORT har jeg før ændret på bolt afstanden uden problemer, så det gør jeg også her.
ADRR…….




Det var bedre…




Karosseriet
Der er lidt rust I den, men jeg vil mene at 5-7 timer kan gøre det. Jeg laver nye paneler I rustfast stål, så de kan tåle stenslag. En lille skade I lakken vokser ikke videre hvis det er rustfast stål. Jeg ændrer nok formen en smule, så de bliver en smule bredere.
Der er ingen rust I selve bunden af bilen, så det rust der skal laves kan men se udefra.
For at lette det arbejde har jeg også lavet en vogn til dette. Vognen kan styre på forhjulene, så den kan styres op på en autotrailer, når den skal til maler.







WEBER
Jeg har her et billede af mine nye WEBER karburatorer, de ser lidt vilde ud på sådan en motor.
Mit topstykker blevet højglanspoleret, ventildækslet og knastdækslet skal have samme tur.










Der vil komme meget mere.

I kan se mere på:
http://groups.yahoo.com/group/oldcorollas/
Kig under PHOTOS og vælg så mappen KE20POWERFULL.....
EVT spørgsmål: sorenjc@mail.dk