Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce






























 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Søndag 24-08-2014 kl. 19:29
Hej

Jeg har haft min Toyota Avensis 2.0 stc. VVT-I T22 fra 2001 kørt 274.000 km i snart 1,5 år nu. Jeg har i min tid med bilen altid haft en tændt motorlampe med fejlen P0420. Ved sidste syn for godt et års tid siden kom den igennem syn ved at nulstille alarmen lige inden syn. Miljøkravene var fine.

Motorlampen tænder igen efter nulstilling mellem ca. 40-120 km.

Da miljøkravene førhen har været i orden har jeg ikke været ville undesøge fejlen yderlig.

Da jeg nu ønsker at få bilen synet og solgt er jeg gået i krig med en fejlsøgning.

Status i dag er:
Eneste fejlkode er P0420 catalyst system efficiency below threshold bank 1
En 4 gas måling viser i forhøjet tomgang at lambdaværdien er 0,996 - hvilket er fint inde for kravene og samtidig fortæller at udstødningen er tæt.
Co værdien i tomgang lagde under 0,3 %, men med forhøjet tomgang 2200-2500 omdr. lagde den på 0,6 %, hvilket er en anelse for høj til at gå igennem syn.

Det gav anledning til at måle lidt på lambdasondene 2 før og 2 efter katten.

Følgene værdier i tomgang ved varm motor målt med et multimeter;
Bank 2 sensor 1 (før kat) pendler mellem 0,750V til 0,050V indenfor 1,5-2 sekunder
Bank 1 sensor 1 (før kat) pendler mellem 0,750V til 0,050V indenfor 1,5-2 sekunder
Bank 1 sensor 1 (efter kat) står rimelige konstant omkring 0,730 V
Bank 2 sensor 2 (efter kat) står rimelige konstant omkring 0,730 V

Dette ser fornuftig nu vil jeg mene, kom gerne med inputs.

Dog sker der følgende der undre mig. Efter ca. 8 min begynder lambdasondene efter katten at regulere mellem 0,73V og ned til 0,5V. Efter ca. 11 min 0,73V og ned til 0,35V. Efter ca. 20 min regulere de fra 0,73V og helt ned til 0,05V, næsten det samme reguleringsmønster som de lambdasonder før katten. Dette burde ikke ske, da signalet gerne skulle ligge konstant, ikke?

Med det samme jeg tvinger en magre blanding ved at tage en vakuumslange af indsugningsmanifoldet falder spændingssignalet til nul på alle fire lamdbasonder, hvilket er rigtigt da sonderne giver volt signal når der ikke er ilt tilstede og ingen voltsignal når der er ilt, ikke? Når jeg sætter vakuumslange på igen ligger spændingssignalet på lambdasondene efter katten igen konstant på 0,730V for så efter de 8 min begynder at regulere igen og efter 20 min 0,730 - 0,050 V. Er dette normalt?

Jeg kender ikke alderen på 3 af lambdasondene, men har skiftet en lambdasonde før katten.

Avensis olieforbrug er på ca. 1 liter pr. 6000 km, hvilket jeg ikke mener er voldsom.

Giv gerne jeres mening til kende. Umiddelbart begynder jeg at tro det er katten som er dårlig!!












P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Mandag 25-08-2014 kl. 18:37
Hej igen

Har selv fejlsøgt videre, da det vil egentlig giver mest mening at måle når bilen kører med forhøjet tomgang, hvor problemet egentlig er målt med 4 gas testeren.

Derfor nye målinger med 2100 omdr. og varm motor målt med multimeter:
Bank 2 sensor 1 (før kat) pendler mellem 0,750V til 0,139V indenfor 1-1,5 sekunder (lidt hurtigere end før men regulere ikke så langt ned i volt)
Bank 1 sensor 1 (før kat til venstre i kørselretningen) pendler mellem 0,750V til 0,050V indenfor 1-1,5 sekunder (lidt hurtigere end før)
Bank 1 sensor 1 (efter kat til venstre i kørselretningen) står og pendler mellem 0,750V til 0,640 i største del af tiden, dog med nogle nedsving helt ned til 0,050V.
Bank 2 sensor 2 (efter kat) står og pendler mellem 0,750 til 0,640 V enkelte nedsving til 0,5V men sjældent.

Ved at vurdere på dette er det Bank 1 sensor 1 der er mistænkelig vil jeg mene. Men er det så en sensor fejl der gør at sensoren regulere helt ned til 0,05V kortvarig i en periode på 0,5 seksund og så op igen til 0,750V eller er det katalysatoren der ikke gør sit arbejde? Det kan jeg vel ikke konkludere ud fra dette.

Derudover at jeg forsøgt at fastslå ind- og ud gangstemperaturen på røggasen til de 2 katalysatorer med en infrarød termometer. Det gav følgende resultat, dog noget svingende indgangstemperatur hele tiden.

Indgangstemperaturen fra 220 - 250 grader
Udgangstemperaturen 300 - 310 grader.

Ville godt have katalysatorerne arbejde med en højere udgangstemperatur, men har ikke noget at relatere til!

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Forum rating: Top 250
Mandag 25-08-2014 kl. 20:59
    Vis profil  Vis bilprofil
Hejsa Søren.

Jeg har haft samme fejlkode på min T22 med 2.0 D4 motoren. og da var det katalysatoren der var defekt.

Fik fat i et skema fra Toyota der viser hvordan du fejlfinder om det katalysator eller oxygensensor.

Jeg har sendt dig en mail med en vedhæftet fil der viser hvordan du udmåler fejlen!

Håber det kan bruges

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Mandag 02-10-2014 kl. 08:50
Hej Søren
Jeg døjer med samme fejl på min Avensis 2.0 D4.. Har du fået løst motorstyringsfejlen ?? I såfald hvad fik du gjort...
Toyota er ikke så pokkers samarbejdsvillige, de vil skifte kat og lambdasonder, men egentlig fejlfinding tror jeg ikke de vil. Så er det bare det at, hvis fejlen kommer igen har jeg brugt en national formue på bilen uden fejlen er rettet.
Det skal siges at min bruger meget benzin, den kører kun ca 10km pr. liter.


P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Forum rating: Top 5
Mandag 02-10-2014 kl. 13:34
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg havde en P0420-fejl på min Lexus.

Det var et mikroskopisk hul i udstødningen lige efter den bagerste lambdasonde.

Ved sådan en fejl, så er der ingen ændring i forbruget, men fordi du HAR en ændring i forbruget, så må det næsten være oppe ved den forreste sonde at problemet er.

Reguleringen af benzin styres af den forreste sonde og så vidt jeg har forstået det, så er den bagerste sonde oftest kun placeret som et tjek af katalysatorens funktion.

Så mit gæt vil være den forreste sonde eller utætheder i den ende af udstødningen, ved manifold e.l.

Og nej, jeg er ikke mekaniker, men det lykkedes mig da at reparere min fejl P0420 på Lexus'en selv... for under 100 kroner (for at lappe utætheden), og det er 1 år siden nu. Bilen kører stadig upåklageligt.

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Forum rating: Top 500+
Mandag 03-10-2014 kl. 22:24
    Vis profil  
Hej Rene
Jeg har skiftet den ene sonde på foranledning af Toyota i Flensburg i februar da den var til service. Da fejludlæste de den, dog satte jeg en uoriginal i. Fejlen forsvandt i 1 uges tid men kom så igen. Men det må så være én ide at skifte den anden før kat..
Den er næsten lige blevet fejludlæst på uautoriseret værksted, da var der kun P0420 der kom frem..
Jeg skal jagte vidre.. Men tak for rådet, jeg vil prøve at se om der skulle være utætheder.. Har en pakning efter kat´en der er utæt, så måske kan det være den der driller.. Det håber jeg ihvertfald :spin)

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Forum rating: Top 5
Torsdag 04-10-2014 kl. 07:45
    Vis profil  Vis bilprofil
Det kan det sagtens være. Der skal utroligt små utætheder til for at forvirre følerne / styringen

Så få styr på utæthederne inden du skifter andre ting

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Tirsdag 14-10-2014 kl. 21:02
Hej.

Jeg kan godt give feedback på min situation indtil nu, og den er lang og stadigvæk med problemet

Efter jeg fik tilsendt et fejlsøgningsskema herinde omkring fejlsøgning af P0402/P0430 fejl, konkluderede jeg at katten var defekt grundet lambdasonderne efter katten regulerede næsten lige så hurtig som sonderne før katten samt med samme frekvens. Efter min opfattelse af skemaet og viden så skal spændingssignalet fra sonderne efter katten være mere stillestående omkring 0,5V samt variere meget langsommere.

Derfor gik jeg på jagt efter en anden kat. Til min overraskelse havde min lokale autoophugger en liggende jeg kunne købe samt returner ingen 30 dage hvis den ikke levede op til mine krav. Dette sagde jeg ja til og monterede katten med en ny manifoldspakning og pakning efter katten. Jeg flyttede alle de 4 gamle lambdasonde over på den indkøbte kat.

Efter små 300 km lyste motorlampen igen med fejlen P0420 og senere P0430. Herefter kørte jeg yderlige godt 1500 km hvor det meste var på motorvej for at varme den igennem. Jeg nulstillede motorlampen hver gang den tændte i denne periode. Derefter fik jeg foretaget en 4-gas måling som fint overholder kravene for at gå gennem et syn. Derved var der fremskridt, da den gamle kat ikke kunne overholde CO % ved forhøjet tomgang, men motorlampen lyser stadigvæk!

I dag har jeg så kikket på spændingssignalet igen på min lambdasonder med følgende resultat.

Bank 1 sensor 1 (billeder fra min Autel tester med live data)
https://www.dropbox.com/s/szh20s29vquatas/DSC_0042.jpg?dl=0

Bank 1 sensor 2
https://www.dropbox.com/s/fembrndapjhp851/DSC_0044.jpg?dl=0

Bank 2 sensor 1
https://www.dropbox.com/s/n788lmdowfc5sxs/DSC_0049.jpg?dl=0

Bank 2 sensor 2
https://www.dropbox.com/s/duwxtuqj0tp16kf/DSC_0053.jpg?dl=0

Ud fra dette vil jeg stadigvæk mene af sonderne efter katten regulere for hurtig og med for stor frekvens til at katten burde virke!! Der er dog den forskel at bank 1 sensor 2 regulere nede i område 0,05 til 0,250 volt hvor bank 2 sensor 2 regulere i området fra 0,250 til 0,8 volt. Sensorene laver vel et spændingssignal hvis der er ilt tilstede, så umiddelbart er bank 1 mest effektiv da den har det laveste udsving, hvis det kan vurderes således??

Men hvad er mit næste spring?

Jeg begynder at bliver mere og mere overbevist om det er katten som skal skiftes og den kat jeg har købt hos huggerne ligeleders er slidt dog ikke så meget som den første. Hvad vil i mene? Jeg har inden fejl på mine lambdasonde og de to sensor før katten regulere veldig hurtig som de skal. Jeg er vel nød til at stole på de spændings signaler de udgiver via live data.

De muligheder jeg har fundet for en ny kat er følgende;

uoriginal over ebay til 2900 kr af mærket BM Catalyst som virke vældig vellidt med de vurderinger jeg har kunne finde. Kender I noget til det?

uoriginal gennem FTZ til 4500 kr plus moms. Kender ikke fabrikat.

Original hos Toyota til 5500 plus moms.

Kom gerne med inputs er sgu ved at være rimelig træt af den motorlampe...



P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Forum rating: Top 250
Tirsdag 14-10-2014 kl. 21:06
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvis du køber katalysator. Så husk at du har mulighed for at få op imod 30 procent rabat via klub-medlemsskab af enten siden her eller Toyotaklub.dk

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Tirsdag 14-10-2014 kl. 21:48
Hej Jacob

Hvordan virker rabatten siger du? Er det ved køb af en original jeg kan få 30%?

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Forum rating: Top 5
Tirsdag 14-10-2014 kl. 21:57
    Vis profil  Vis bilprofil
http://www.toyotaextreme.dk/samarb1.asp?id=19

Men jeg er ikke sikker på om du kommer over 20%, men prøv at spørge dem

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Tirsdag 14-10-2014 kl. 22:15
Tak Rene

Har du eller Jakob en mening og min fejlsøgning? Hvad tror I der er grunden til P0420 og P0430 fejlen?

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Forum rating: Top 500+
Onsdag 15-10-2014 kl. 05:43
    Vis profil  
Hej Søren..
Jeg har talt med FDM med min fejl og de siger at i 99% af tilfældene er det IKKE katalysatoren der er fejlen.. Min er kigget igennem da den har været afmonteret. Det man kan se er den er hel ren, derfor er jeg stadig i gang med fejlfinding. Der er pakningen mellem kat og mellemrøret, den var defekt men det hjalp ikke fejlen vendte tilbage igen. Nu har jeg kig på en indsprøjtnings ventil der er mere sort end de tre andre. Det kan tyde på den står og drypper, så det ender nok med at den bliver skiftet. Jeg synes det er utroligt, at Toyota ikke kan hjælpe, der er da flere Toyotaer der må døje med den slags fejl ?? Jeg synes det virker som om at når motorstyringslampen lyser, går styreboksen i nødprogram og sender mere benzin gennem motoren end normalt. Jeg ved ikke om det er rigtigt eller det bare er en fornemmelse ??
Jeg har haft min fejl i mere end 2 år og det sjove er, at i 2013 fik jeg synet bilen uden anmærkninger, den forurenede ikke mere end det må, derfor er min tvivl om katten skulle være defekt. Har så hørt at synshallen kun tester ved et bestemt antal omdrejninger, og derfor ikke fanger at katten skulle være defekt, sagde Toyota.. Hvem der har ret ved jeg ikke, er desværre ikke mekanikker
PS. er også en smule træt at problemet.. Men såom Toyota værkføren sagde, jeg kunne jo bare sælge bilen, Yeah right, men når ikke man kan få bilen synet, er der jo nok ingen der vil købe den..
Så jeg leder vidre og hører gerne vidre om andre med samme fejl har fundet vejen vidre fremad.. Niels

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Onsdag 15-10-2014 kl. 08:16
Hej Niels

I mit tilfælde tror jeg ikke på det er en indsprøjtningsdyse. Det bygger jeg på bilen er rimelige økonomisk at kører med ca. omkring 12 km/L samt de 4 gas målinger jeg har fået fortaget ikke viser uforbrændt benzin i udstødningsgassen.

Ved et syn tester synmanden kun forureningen ved tomgang samt forhøjet tomgang ca. 2500 omdr. og hvis kattens virkning er dårlig ved anden belastning end det kan det vel ikke ses. Jeg har ikke været udsat for at lampen tænder ved tomgang eller forhøjet omdr., den har altid tændt mens jeg kørt på landevejen!!

Umiddelbart synes jeg det er en hård udmelding fra FDM at sige at 99% af disse fejl P0420 og P0430 ikke skyldes katten, da jeg har læst flere der har lykkes med at skifte katten for at komme problemet til livs. Dog har jeg også hørt det modsatte, hvilket gør det fandens svært at finde ud af hvad der skal skiftes..

Har også hørt af de lambdasonder man køber andre steder end hos Toyota har en anden tolerance (måleområde), som kan give anledning til at tænde lampen selvom kattens et funktionsdygtig. Selvom det er af mærket DENSO og det hele. Ved ikke om der er noget om det!!

Har du prøvet at få udlæst spændingssignalet fra dine lambdasonder? Kunne være der kunne ses noget der eller i det mindste kan du sammenligne det med mine spændingskurver.





P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Forum rating: Top 5
Onsdag 15-10-2014 kl. 09:01
    Vis profil  Vis bilprofil
Det lyder som om du har et hul et sted.
På landevejen med konstant fart er reguleringen meget mere i gang end på andre tider.
Jeg har også hørt den med at uoriginale sonder ikke er akkurate nok.

Jeg føler mig statistisk udfordret

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Forum rating: Top 5
Onsdag 15-10-2014 kl. 09:11
    Vis profil  Vis bilprofil
Som jeg har forstået det skal de primære følere skifte hurtigt op og ned og de sekundære (efter katten) skal skifte langsomt omkring 0.5v.

Jeg føler mig statistisk udfordret

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Forum rating: Top 5
Onsdag 15-10-2014 kl. 10:05
    Vis profil  Vis bilprofil
Dette er målinger på min Lexus, da bank 1 fejlede pga. en mikroskopisk utæthed
http://www.daekberegner.dk/autel.jpg



P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Onsdag 15-10-2014 kl. 13:12
Hej Rene

Nu kan jeg se der er to målinger af Bank 1 sensor 2, men vil sige den nederste ligner mit spændingssignal mest med de hurtige op og ned frekvenser. Ved ikke om det er den der relater til dit hul i bank 1?


P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Forum rating: Top 5
Onsdag 15-10-2014 kl. 13:15
    Vis profil  Vis bilprofil
Det er vist taget i tomgang og hvor jeg dapper på speederen. Derfor 2 målinger. Det er et år siden, så jeg er ikke helt sikker

Men ja, bank 1 fejler og det ses ved at den er langt mere livlig end bank 2.


P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Forum rating: Top 5
Onsdag 15-10-2014 kl. 13:51
    Vis profil  Vis bilprofil
Det skal foregå med omdrejninger på omkring 2500rpm.
Ellers virker katten ikke rigtigt.
Jeg føler mig statistisk udfordret

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Forum rating: Top 5
Onsdag 15-10-2014 kl. 13:53
    Vis profil  Vis bilprofil
Ja det er vist rigtigt.... Så den ene er 2500 RPM og den anden er dappen på speederen. Og så ventede jeg selvfølgelig indtil katten var varm

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Onsdag 15-10-2014 kl. 13:58
Hvis det er et hul der er skyld i fejlen så burde hullet være før/mellem primær og sekundær eller tæt på primær sensoren. Ved ikke om pakningen på selve lambdasonden kan være utætte, da de jo er blevet flyttet noget rundt på! Kunne være man skulle give dem noget firegum på selve pakfladen. Min lambdaværdi har i følge 4-gas testeren ligget indenfor synskravene, så udstødningen burde være tæt.





P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Forum rating: Top 5
Onsdag 15-10-2014 kl. 14:01
    Vis profil  Vis bilprofil
Mit hul sad 5cm efter den bagerste sonde og Toyota sagde at de havde set fejl hvor hullet sad endnu længere tilbage... Selvom man synes at det lyder forkert.

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Onsdag 15-10-2014 kl. 19:26
Hej Rene

Jeg vil foretage et grund tjek af udstødningssystemet igen og at sikre mig ingen huller. Dog tror jeg ikke der er nogle. Måske man skulle prøve at give diverse samlinger noget højtemperatur silikone for at lukke evt. utætheder. Vil dog stadigvæk mene hvis lambdaværdien ved en 4-gas måling viser 1 -+ 0,03 så er udstødningen tæt. Fik du målt lambdaværdien da du fejlsøgte eller var det rent visuel I fandt hullet?



P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Forum rating: Top 5
Onsdag 15-10-2014 kl. 20:32
    Vis profil  Vis bilprofil
Lambda-værdien? Har ikke fået noget målt andet end med min tester.

Hullet fandt jeg fordi jeg gik hele udstødningen efter og under nogle varmeskjold kunne jeg mærke at der kom varm luft ud. På oversiden op mod bilen, så man kunne ikke se det. Kun mærke den varme luft. Kunne faktisk heller ikke rigtigt høre det

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Onsdag 15-10-2014 kl. 21:33
Faldt lige over dette link fra Walker med katalysator fejlsøgning.
http://www.walker.dk/default.asp?PageNumber=36185

Derudover ang. Lambdaværdien se herunder;
På benzinbiler, der er forsynet med katalysator, foretages der en såkaldt 4-gasmåling, der analyserer indholdet af følgende 4 gasser i udstødningsgassen:
Kulilte (maks. 0,5 % i tomgang og 0,3 % ved forhøjet tomgang)
Kultveilte
Kulbrinte
Ilt
Herefter foretager måleapparatet en beregning af den såkaldte lambda-værdi, der er et udtryk for, om forholdet mellem benzin og luft er korrekt.
Ved forhøjet tomgang skal lambdaværdien være 1,00 ± 0,03. Dog kan visse biler godkendes med andre værdier efter fabrikantens anvisninger.

Derfor vil jeg mene hvis jeg havde en utæthed i udstødningen vil det vise sig på 4-gas målingen og bestemt på lambdaværdien.

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Torsdag 16-10-2014 kl. 07:15
Hej

Jeg bøvler med samme fejl på min avensis T25 1.8 stc. Når jeg udlæser værdier under kørsel er der langtidsbrændstof justering som er uden for range. Under acc. eller deacc. er værdierne fine, men ved jævn gas viser den -10 % når den er blevet varm. Jeg har læst flere steder at denne fejl P0420 også kan fremkomme hvis "Charcoal Canister" (ved ikke hvad man kalder den på dansk)eller den vacum ventil der styre den er stoppet eller ikke fungere. Se disse link + tråden på sidste link.

http://www.dogandlemon.com/content/kj-0249-0-4

http://engine-codes.com/p0420_toyota.html

På min egen bil virker begge dele "desværre" så jeg mangler stadig væk at finde årsagen

Jeg har helt ny org udstødning på incl pakninger fra manifold og ud.

Mvh

Kell

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Torsdag 16-10-2014 kl. 17:37
Hej Kell

Har du fået komplet original udstødning med katalysator/manifold? Hvis ja så er katten og et hul da udelukket. Har du også fået nye originale lambdasonder? Er der også 4 styk monteret på din Avensis?

Jeg har også læst benzin dampfilteret kan give koden P0420/P0430, dog har jeg tjekke magnetventilen virker ved at påføre den spænding. Om styreboxen så afgive et signal er en anden sag.

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Torsdag 16-10-2014 kl. 19:29
Hej

Der er kun 2 sonder på min avensis. Jeg har ikke skiftet manifolden hvor den ene kat sidder, den anden kat sidder i mellemrøret som er skiftet Jeg har prøvet at skifte den bagerste sonde med en ny denso fra sparkplugs.co.uk, men uden held

Jeg er lidt løbet tør for ideer. Jeg har også læst på engelske sider om folk som har skiftet alle sonder og begge kats uden succes og stadig har P0420. Der stå også skrevet på nogle sider at tolerancen som ECU måler med er for lille og skulle kunne klares med en opdatering, men det er ikke alle ECU som kan opgraderes, mener at have læst det først er fra facelift af Avensis T25 at det blev muligt !

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Torsdag 16-10-2014 kl. 21:17
Har du prøvet at få lavet en 4-gas måling samt udæst live data på spændingssignalerne fra dine to lambdasonder? Ud fra det vil jeg mene du kan udelukke utætheder i udstødningen (monteringsfejl af den ny udstødning) hvis lambdaværdien ligge tæt på 1 +- 0,03. Hvis spændingsfrekvensen på den bagerste lambdasonde ligge med en lav frekvens omkring de 0,5 volt ved varm katalysator og 2500 omdr. vil jeg påstå katten er ok.

Om så indkøbte lambdasonde fra England ikke er nøjagtigt nok og der skal en original købt ved toyota til er svært at sige.

Ellers kunne det da være lækkert at få måleområde udvidet lidt så tolerancen ikke er så snæver. Ved ikke om det er muligt. Tror ikke det er muligt på min Toyota fra år 2000.

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Mandag 20-10-2014 kl. 23:47
Hej

Jeg tror jeg har fundet fejlen. Jeg fandt en vacum slange som var flækket. Den er nu kortet op og den har kørt de sidste par dage uden fejl

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Forum rating: Top 5
Tirsdag 21-10-2014 kl. 08:39
    Vis profil  Vis bilprofil
Dejligt!

Jeg føler mig statistisk udfordret

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Onsdag 22-10-2014 kl. 18:52
Okay, lyder lovende. Meld endelig tilbage senere om fejlen stadigvæk bliver væk.

Min status indtil nu er følgende:

Jeg har skiftet tilbage til min gamle katalysator, da den jeg lånte hos autoophuggeren ikke løste P0430/P0420 fejlen.

Jeg gennemgik udstødningssystemet for huller uden af finde noget. Fandt dog lidt sorte udstødningsgasmærker ved mellem potten som jeg svejste for en sikkerhedsskyld. Længden til bageste lambdasonder er over 1,5 meter, hvilket næppe er fejlen.

Jeg tætnede de fire lambdasonder med firegum på selve gevindet for at sikre de sluttede tæt.

Efter ca. 80 km landevejskørsel tændte lampen igen med fejlen P0430 (bank 2).

Herefter prøvede jeg at flytte rundt på de to nederste lambdasonder altså bank 1 sensor 2 og bank 2 sensor 2 for at se om fejlen flyttede sig til bank 1 i stedet.

Efter en 70 km på landevejen tændte lampen igen med fejlen P0420 (Bank 1). Ud fra dette har jeg konstateret af bank 2 sensor 2 er defekt og bestilt en ny sensor.

Nu afventer jeg den nye sensor.



P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Forum rating: Top 500+
Torsdag 23-10-2014 kl. 21:50
    Vis profil  
Hej Kell
Hvilken vacum slange var det og hvor sidder den henne ??
På mandag den 27 Oktober 2014, sætter jeg min Avensis til Toyota for de kan fejlfinde mine problemer og for at få et overslag på hvad det vil koste at rette fejlen. Det er lidt mod min vilje, men det må prøves. Så må jeg se hvad der sker. Sidst de fejludlæste den sagde de det var katten, men jeg tror ikke på det. Så jeg venter spændt på resultatet...
Niels

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Lørdag 25-10-2014 kl. 06:04
Hej Niels

Den går fra gasspjæld til en studs bagerst på ventildækslet. er ca. 10 mm tyk. Den var flækket ved gasspjældet. Den kører fortsat uden fejl.

Mvh

Kell

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Forum rating: Top 500+
Fredag 31-10-2014 kl. 15:21
    Vis profil  
Hej Kell
Jeg skal kigge på den slange i morgen Lørdag.. Den har været på toyota, hvor de har skiftet en oxygen sensor og så skulle bilen køre som ny. Det gjorde den også i de næste 2 ture, så kom fejlen igen. Så den skal tilbage på onsdag morgen.. Forrige gang den blev fejl udlæst viste den også P0135. Så skiftede jeg den samme sensor og fejlen forsvandt i ca 14 dage. Men den sensor bliver meget hurtigt til.. Så noget siger mig, at den slå fra måske fordi den er på overarbejde.. Så kan det være en insprøjtnings dysse der er utæt eller ECU der giver forkert signaler ??
Når jeg kører med ca. 50 km i højt gear er det som om den hakker afsted og ikke kan finde ud af hvad den skal ;-(
Jeg har læst flere steder, at der ikke findes opdateringer i danmark til ECU´EN, men den skal sendes til england, men hvor i england ??

NIels

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Tirsdag 02-11-2014 kl. 06:47
Hej Niels

Måske der er hjælp at hente her.:

http://www.toyotaownersclub.com/forums/forum/51-avensis-club/

Mvh

Kell

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Forum rating: Top 500+
Søndag 05-11-2014 kl. 22:30
    Vis profil  
Nu har bilen været på Toyota. De skiftetede den ene oxygen sensor til toyotas egen, den jeg selv skiftede i foråret med en Denso sonde, og så skulle bilen køre som ny. To ture på ca 65 km tilsammen kom fejlen igen.. Øv. Afsted i dag 05 nov 2014 på Toyota, så er det fejl P0420 som testeren siger. Det er katalysatoren. Tændrørene er godt slidt, selv om de er skiftet ved service for 45000 km siden. De skulle kunne holde 90000 km, sagde toyota da de skiftede dem. Så i følge toyota bruger den meget olie. I feb 2014 fik den service ved 183000 km med 4.2 l olie der er brugt ca. 0.8 liter på 8500 km (det er da ikke unormalt ???)
Det virker som om Toyota ved hvad der er galt, at de skyder i blinde. De har endda sagt at jeg skulle skifte katalysatoren med en uorginal plus 4 nye tændrør til ca 8000.- kr. Jeg synes jeg har læst her og andre steder, at det ikke duer med uorginale dele..
Det kan da umuligt være den første avensis med det problem ??
Jeg vil også gerne sige tusind tak for de input i har givet og kender i en troldmand der kan fixe min Avensis så motorstyringsfejlen bliver lavet, vil jeg gerne høre om ham
Jeg har endda haft skilt manifolden fra motorblokken for at se i kat´en. Der så jeg at udstødningsventilerne i den cylinder i førersiden er noget mere sorte end de tre andre cylinder. Så tanken om det kunne være en indsprøjtningsdysse der er i uorden er også krydset min vej. Nu har jeg prøvet at skifte tændspoler på to cylinder. Når jeg kører i 4 eller 5 gear med ca 50 km i timen, hakker bilen noget i det. Når så man accelerer og træder speederen ned, er det som om den passere spjæld nr. 2 og så rykker den afsted..
Niels

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Forum rating: Top 250
Tirsdag 11-11-2014 kl. 12:15
    Vis profil  
Det kunne nu være sjovt hvis der var nogle i dette forum, som faktisk har haft dette problem og fået det løst...
Jeg synes at det begynder at lugte lidt af, at problemet ikke er ved katalysatoren/sonderne (selvom at fejlkoderne melder det), men at det måske er noget luft/vakuum eller benzin halløj, som driller...

Der må da være nogen Toyota mekanikere i dette forum, som sidder inde med noget viden, som ville være guld værd for os (u)heldige ejere af en D4´er...
FiF - Vi springer over hvor gærdet er smallest...!

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Tirsdag 11-11-2014 kl. 15:44
Hej Niels og Claus.

Som starter af denne tråd har jeg også været hvidt omkring fejlsøgning af P0420/P0430.

Jeg har testet en anden original katalysator uden held. Har haft en 4-gas tester monteret for at kontroller nedsat virkning af katten samt om lambdaværdien var iorden i forhold til utætheder i udstødningssystemet. Har udlæst live data på alle fire lambdasonder.

Indtil videre har den eneste fejl/undren jeg har kunne konstatere er at spændingssignalet på begge lambdasonder efter katten har haft for stor reguleringsområde (samme reguleringsområde som de lambdasonder før katten).

Derfor besluttede jeg at købe en ny lambdasonde til efter katten (bank2 sensor2), hvilket indtil nu har holdt P0430 fejlen væk (kørt omkring 500 km). Har derfor bestilt en lambdasonde til bank1 sensor2 i håb om at P0420 fejlen ligeledes kan kureres.

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Tirsdag 11-11-2014 kl. 18:48
Jeg har oplevet en Avensis D4D med p0420 der var utæt mellem topstykke og katalysator (manifoldpakning) det var ikke muligt at se eller høre utætheden før katten blev afmonteret. Da pakningen var udskiftet, kørte bilen problemfrit igen.

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Tirsdag 11-11-2014 kl. 18:48
Jeg har oplevet en Avensis D4D med p0420 der var utæt mellem topstykke og katalysator (manifoldpakning) det var ikke muligt at se eller høre utætheden før katten blev afmonteret. Da pakningen var udskiftet, kørte bilen problemfrit igen.

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Tirsdag 11-11-2014 kl. 22:27
Hej Søren,
Købte du en original lambdasonde til efter katten eller bare en fra Ebay som kan holde P0430 fejlen væk ?

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Torsdag 12-11-2014 kl. 07:34
Hej.

Hej køber dem hos lambdapower.uk.

Der er af mærket Denso eller NGK.

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Torsdag 12-11-2014 kl. 17:20
Hej

Jeg plejer at handle ved www.sparkplugs.co.uk

Mvh

Kell

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Forum rating: Top 250
Torsdag 13-11-2014 kl. 21:05
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg har netop har en P0135 ~ Fejl på Bank 1 Sensor 1. Skiftede den og nu lyser motorlampen ikke længere. Tidligere har jeg haft P0420 fejlen, da skiftede jeg katalysatoren til en helt ny, siden da har jeg heller ikke haft den fejlkode...

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Forum rating: Top 100
Torsdag 13-11-2014 kl. 23:17
    Vis profil  
Meget lang streng😊 lad loge høre, du har en lambda værdi på ca 0,997 ikke? Umiddelbart tyder det jo på en mager blanding. P420 fejlen er selvfølgelig set før, men må desværre også sige at i en del tilfælde er der en defekt kat.. Hvis bilen har brugt olie, sker det tit at keramikken smelter på dem. Så længe den ikke også melder p430 bør men kunne se forskel på de to sider i den hvis man afmontere den.

1-2-7-4 og hest

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Forum rating: Top 100
Torsdag 13-11-2014 kl. 23:20
    Vis profil  
Skulle jo stå fed blanding,😊 som også bliver konstateret med co målingen, rigtigt forstået? Små utæt heder giver typisk en større lambda værdi

1-2-7-4 og hest

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Mandag 24-11-2014 kl. 07:01
Jeg er ret sikker på det er din katte der er stoppe jeg har prøvet alt det du har vært igemme og men du kan prøve at gi din katte en rens så kan du se om du kan køre længer ind den lyser igen Toyota i herning dem kan du godt stol på



P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Mandag 24-11-2014 kl. 22:04
Hej, nedenstående er måske en løsning.
"A properly functioning charcoal box should show some discoloration as the dirty air passes over the charcoal and gets filtered. But if the Solenoid doesn't let the air through it will trip the 420 code and the shop will tell you to spend thousands of dollars on the Cat and even then the code still doesn't go off because the cat is not the problem. Now when I replaced the solenoid on the charcoal filter and which took about ten minutes the code finally after eight years went off and the car continues to run great and passes inspection. These emission tests are a State endorsed scam to extract thousands of dollars out of unsuspecting motorists."

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Forum rating: Top 5
Tirsdag 25-11-2014 kl. 00:43
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvad er det for en solenoid der er tale om?

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Forum rating: Top 100
Tirsdag 25-11-2014 kl. 22:30
    Vis profil  
Vsv ventil til kulfilteret (EVAP systemet) går jeg ud fra, har endu ikke set en defekt på nogen Toyota biler.
1-2-7-4 og hest

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Mandag 29-12-2014 kl. 12:41
hh

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Mandag 29-12-2014 kl. 15:34
Hej. Jeg har en Avensis 1,8 fra 04. Den har fejlkode p4020. Jeg har fået skiftet kat, begge sonder, luftmassemåler, tændrør og rensevæsker igennem motoren. Den lyser stadig. Kunne da være sjovt at høre om nogle af jer har haft held til at få den slukket.
Hilsen jesper

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Forum rating: Top 250
Mandag 29-12-2014 kl. 15:40
    Vis profil  Vis bilprofil
Nu er det ikke for at være en nar, men har du fået slettet fejlkoden efter de nye dele er monteret?

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Mandag 29-12-2014 kl. 20:06
Ja og den lyser inden for et døgn.

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Tirsdag 30-12-2014 kl. 17:28
Hej

P0420 på min 2003 avensis T25 1,8 var ellers gået væk, jeg fandt en utæt vacumslange, men nu er den tilbage Har nu skiftet begge lambda sonder uden held. Fejlen kommer igen efter ca. 50 km kørsel

Har i andre haft held til at finde fejlen ?

Mvh

Kell

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Forum rating: Top 5
Tirsdag 30-12-2014 kl. 18:29
    Vis profil  Vis bilprofil
Er I helt sikre på at jeres systemer er tætte. Det er vildt så lille et hul der skal til for at forvirre downstream lambdasonden.

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Forum rating: Top 250
Tirsdag 30-12-2014 kl. 18:47
    Vis profil  Vis bilprofil
Da min 2.0 meldte P0420 var det katalysatoren der var færdig, den blev skiftet og 8 måneder senere fik jeg fejlen P0430, som viste specifikt hvilken sonde der var fejl på, den skiftede vi og den har ikke lyst siden

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Onsdag 07-01-2015 kl. 16:43
Hvordan tjekker men om hele systemet er tæt??

P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde?



Forum rating: Top 500+
Søndag 18-01-2015 kl. 22:24
    Vis profil  
Først vil jeg lige sige tak for alt Jeres hjælp.. Godt Nytår til jer alle sammen.. Jeg sendte min Avensis 2.0 D4 til Auto Mester, da jeg fandt ud af, at de kunne lave 4 gas måling på bilen.. De fortalte at min Avensis havde en defekt Kat og gav mig målingerne med og viste resultatet.. De havde en god kontakt til en engelsk fabrikant af Kat til rimelige penge. Det gjorde jeg så den 19 Dec. 2014. Siden er bilen blevet brugt flittigt, det vil sige har kørt 85 km hver dag efter nytår. Den kører stadig uden problemer og lamper der lyser.. Den sonde Toyota skiftet, er dog sat i den anden side, så begge sonder før kat er nye.. Her den 14 Januar 2015 var jeg til syn med bilen og den gik igennem, dog med en bemærkning om streameren i bagruden skulle fjernes.. Hvorfor forstår jeg ikke, da man bare skal kunne orientere sig med hjælp af spejle, så kan man godt kører med bagage på bagsædet.. Men sådan er der nogle lovgivere der har bestemt... ;-@ TAK FOR JERES HJÆLP... Niels

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg