Biler - styling : Om styling, ekstraudstyr mm. |
|
På min Corolla Ae1o1 kører jeg med 205/40-17. Hva ska de ca ha af dæktryk og hva kører i med af tryk på 17" ?
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Dæktryk Kallesøe Mandag 10-10-2005 kl. 18:36 |
jeg ville putte 2,8-3,0bar i den. Jeg er ikke ond - jeg er ærlig. Fang mig på messenger: jkj@sol.dk
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
|
Jeg ska nok højt op, kør med 2,1bar nu og det slider dækkene. Kan se der er for lidt i--
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
|
Jeg kørte med 2,5bar i mine 17" da jeg havde en AE101 Carina E 2,0 GLi st.car mit A/C und alles
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Dæktryk Kallesøe Mandag 10-10-2005 kl. 23:41 |
En god tommelfinger regel jeg lærte af en Goodyear sælger er at man skal ligge 0,2bar til hver tomme man forøger fælgstørrelsen. fx. har man org. 14" og man kører med 17" så skal man ligge 0,6bar til det normale dæktryk. Og hvis dækket begynder at lave "hæl og tå" så skal det pumpes op til max. for dækket Jeg er ikke ond - jeg er ærlig. Fang mig på messenger: jkj@sol.dk
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
|
Jeg ville ikke pumpe mere i end 0.2bar/tomme for footprint bliver meget lille (tyndt og aflangt) når trykket øges kraftigt. Så er der ingen kontakt med vejbanen når det gælder. Hæl/tå kommer når man har for store dæk (lav profil) på for lille bil (vægt). Jeg har selv 2.5bar i 205/50R16 på Carinaen (1175kg). Ved 2.8 begynder det at kunne mærkes at kontakten med vejen forsvinder og hjulene er osse lagt mere fjedrende (ikke godt) sjovt nok. R! Don't worry - I don't :)
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
|
Hvad menes der med hæl og tå?? Se flere billeder af min vogn på toyota.ziersen.net
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
|
At blokkene i dækmønsteret bliver slidt skæve (mest på bagkanterne) så det brummer voldsomt. Det er ikke nemt at rette op når skaden er sket. http://www.kaltire.com/commercial/medium_truck_tires/heel.php http://www.toyo.com.au/tech_info9p2.html R! Don't worry - I don't :)
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Dæktryk Kallesøe Torsdag 11-10-2005 kl. 15:49 |
Det med hæl/tå opstår altså ikke kun ved lavprofil! Fx. laver mange corolla sportsvan med org. hjul hæl/tå som en i helvede! og så skal dækket pumpes op til dens maximale tryk for at få det rettet ud igen. Hvis man kører på et bredt dæk fx. 215 og derover, så skal man nok regne med at putte 0,3bar ekstra i pr. tomme Kallesøe - Toyota STS-biler Lemvig Jeg er ikke ond - jeg er ærlig. Fang mig på messenger: jkj@sol.dk
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
|
Tak Kallesøe, god regl du kom med der. Top nice
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Dæktryk Kallesøe Torsdag 11-10-2005 kl. 17:45 |
Det var så lidt Jeg er ikke ond - jeg er ærlig. Fang mig på messenger: jkj@sol.dk
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
DæktrykKimTorsdag 11-10-2005 kl. 19:01 |
Information hentet på: http://www.sds.dk/ 15" 45-55 profil: 35-40 psi 16" 40-55 profil: 38-43 psi 17" 35-50 profil: 40-45 psi 18" 35-50 profil: 42-47 psi 19" 30-45 profil: 42-47 psi
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
DæktrykKimTorsdag 11-10-2005 kl. 19:08 |
Her er lige et link på sds.dk hvor du kan se hvor mange bar de forskellige PSi er
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
Dæktryk Kallesøe Torsdag 11-10-2005 kl. 21:16 |
Så passer det da også meget godt med 2,8-3,0bar! Jeg er ikke ond - jeg er ærlig. Fang mig på messenger: jkj@sol.dk
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
|
Takker
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
|
Der står faktsisk osse andre interessante ting (forudsat det er korrekt): Problemet forekommer hyppigst på større biler. Biler med en størrelse mindre end en VW Golf oplever meget sjældent problemet. Problemet er værst, hvis man kører mange km. på motor- og landeveje uden sving. Hurtig kørsel i skarpe sving modvirker problemet. Jo lavere profil dækket har jo større er risikoen. Hvis bilens støddæmpere og hjulophæng er slidte, forøges risikoen for problemet meget. Risikoen minimeres meget, hvis man bytter hjulene fra for til bag for ca. hver 7-10.000 km. Risikoen afhænger meget af lufttrykket. Lavprofildæk kræver højere lufttryk end standardstørrelser. Her følger en tommelfingerregel for hvad lufttrykket skal være for at minimere savtakproblemet på de størrelser, hvor problemet er hyppigst. Don't worry - I don't :)
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
|
En tilføjelse: en nyere Avensis på 205/55R16 kører med 2.5bar (målt efter en 25km tur). R! Don't worry - I don't :)
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
|
Har du sådan en måske?
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
|
Det har jeg ja, indtil Carinaen er rettet ud og malet. R! Don't worry - I don't :)
|
[ ANMELD ] [ OVERSIGT ] [ BESVAR] [ TILBAGE ] |
|
|
Fandt du ikke hvad du søgte?
|
|