Brug af smileys
IndtastResultat
 :-)
 :-(
 8-)
 :-D
 ;-)
 x-(
 :-o

 Kun for VIP
 :-x
 8-o
 :-up
 :-dn
 :love)
 :spin)
 :what)
 :glory)
 :$$)
 :ws)
 :p

Max. 5 smileys pr. indlæg.
VIP's dog 10 smileys pr. indlæg.

 
Vigtigt
Indlæg med intetsigende overskrifter som 'Se her' eller 'Hjælp mig' slettes prompte.
Det samme gælder køb/salg-annoncer. Disse skal postes i MARKEDET

Forum : Biler - mekanik
Navn:
E-mail:
Tekst du besvarer...
P0420 fejlsøgning - katalysator eller lambdasonde? af Søren Vestergaard
Hej Jeg har haft min Toyota Avensis 2.0 stc. VVT-I T22 fra 2001 kørt 274.000 km i snart 1,5 år nu. Jeg har i min tid med bilen altid haft en tændt motorlampe med fejlen P0420. Ved sidste syn for godt et års tid siden kom den igennem syn ved at nulstille alarmen lige inden syn. Miljøkravene var fine. Motorlampen tænder igen efter nulstilling mellem ca. 40-120 km. Da miljøkravene førhen har været i orden har jeg ikke været ville undesøge fejlen yderlig. Da jeg nu ønsker at få bilen synet og solgt er jeg gået i krig med en fejlsøgning. Status i dag er: Eneste fejlkode er P0420 catalyst system efficiency below threshold bank 1 En 4 gas måling viser i forhøjet tomgang at lambdaværdien er 0,996 - hvilket er fint inde for kravene og samtidig fortæller at udstødningen er tæt. Co værdien i tomgang lagde under 0,3 %, men med forhøjet tomgang 2200-2500 omdr. lagde den på 0,6 %, hvilket er en anelse for høj til at gå igennem syn. Det gav anledning til at måle lidt på lambdasondene 2 før og 2 efter katten. Følgene værdier i tomgang ved varm motor målt med et multimeter; Bank 2 sensor 1 (før kat) pendler mellem 0,750V til 0,050V indenfor 1,5-2 sekunder Bank 1 sensor 1 (før kat) pendler mellem 0,750V til 0,050V indenfor 1,5-2 sekunder Bank 1 sensor 1 (efter kat) står rimelige konstant omkring 0,730 V Bank 2 sensor 2 (efter kat) står rimelige konstant omkring 0,730 V Dette ser fornuftig nu vil jeg mene, kom gerne med inputs. Dog sker der følgende der undre mig. Efter ca. 8 min begynder lambdasondene efter katten at regulere mellem 0,73V og ned til 0,5V. Efter ca. 11 min 0,73V og ned til 0,35V. Efter ca. 20 min regulere de fra 0,73V og helt ned til 0,05V, næsten det samme reguleringsmønster som de lambdasonder før katten. Dette burde ikke ske, da signalet gerne skulle ligge konstant, ikke? Med det samme jeg tvinger en magre blanding ved at tage en vakuumslange af indsugningsmanifoldet falder spændingssignalet til nul på alle fire lamdbasonder, hvilket er rigtigt da sonderne giver volt signal når der ikke er ilt tilstede og ingen voltsignal når der er ilt, ikke? Når jeg sætter vakuumslange på igen ligger spændingssignalet på lambdasondene efter katten igen konstant på 0,730V for så efter de 8 min begynder at regulere igen og efter 20 min 0,730 - 0,050 V. Er dette normalt? Jeg kender ikke alderen på 3 af lambdasondene, men har skiftet en lambdasonde før katten. Avensis olieforbrug er på ca. 1 liter pr. 6000 km, hvilket jeg ikke mener er voldsom. Giv gerne jeres mening til kende. Umiddelbart begynder jeg at tro det er katten som er dårlig!!
Overskrift:
Besked:
Klik for at indsætte smiley:
             
FED start - FED slut

Af sikkerhedsmæssige årsager, bedes du indtaste den 6-cifrede kode fra feltet herunder.
Denne funktion er kun gældende for ikke-medlemmer.

Signatur:Ingen signatur oprettet