Toppakning Avensis D4D 2.0 - årg. 2007 af Svend Christensen Har netop endnu engang gjort en "dyr" erfaring om at der generelt er problemer med motoren i Avensis D4D 2.0.
Ved 70.000 km. fik jeg skiftet dyser og partikelfilter + renset manifold. Heldigvis indenfor garantien. Fin service fra Toyota
Dette kunne være blevet rigtig dyrt idet det var en omkostning til ca. 50.000,-
Nu ved 199.000 er toppakningen gået, hvilket tilsyneladende er en anden generel svaghed ved denne model/årgang. Det er endda så galt at der skal en ombytningsmotor til, idet Toyota ikke vurderer at udskiftning af toppakning alene kan løse problemet. En operation til ca. kr. 34.000,- ! Heri indregnet at det er et specialtilbud fra Toyota, idet de har ombytningsmotorer klar til løsning af problemerne.
Toyota erkender at man har en produceret en "dårlig" motor men har meddelt at de kulancemæssigt har vedtaget at man kun dækker udskiftning af defekt motor op til km. 180.000,- . Dette synes jeg ikke er OK service, idet Toyota jo netop tidligere har markedsført sig som 112% i orden. Dette er ganske vist ikke længere en annonce de kører, - måske fordi de ikke kan/vil leve op til dette !
Har netop "skrottet" vores nr. 2 bil, - en Toyota Carina E årg. 1997 der har kørt 392.000 uden en forkert lyd. Jeg troede, ind til for få dage siden, at dette var den kvalitet Toyota stod for ! Men sådan er det åbenbart ikke.
Jeg havde forventet at en D4D mindst kunne køre 400.000,- ( eller mere) uden problemer.
Jeg må erkende, at mine oplevelser med Avensis 2.0 D4D, medfører at min næste bil ikke bliver en Toyota, men nok en VW Passat.
Skal jeg satse på en Passat i Diesel eller benzin-udgaven ?