Søgning
Tilpasset søgning

 
 
Annonce






 
Biler - mekanik  :  Om reparation, virkemåde, tuning mm.

Multidrive driller lidt ved lang tids kørsel.



Mandag 08-08-2016 kl. 08:14
Jeg har multidrive (CVT) på min nye Auris. Bilen har nu kørt 11.000 km.
Til daglig brug er det rigtigt fint og ingen brok der, men under turen til Gardasøen begynder visse små drillerier at vise sig.
Ved køkørsel eller langsomt rullende trafik(næsten kø) oplevede jeg et lille "nøk" hver eneste gang jeg skulle accelerere, samtidigt med at der kunne høres lille "klonk".
Typisk kørsel i sådanne situationer er en lille smule acceleration, rulle farten af, accelerere igen, rulle farten af osv. Hver eneste gang jeg gik på gassen, "nøk" + "klonk".

Hjemme igen var jeg fast besluttet på at køre til Toyota, men jeg kan ikke fremprovokere det hvis ikke bilen har kørt rigtigt længe eller der bare er rigtig varmt i vejret. Dernæst er det rigtigt svært at ramme samme køremønster på 1 km. landevejstur, så hvordan håndterer jeg Toyota? De vil jo prøve bilen, kan ikke mærke noget = ingen reaktion eller aktion.
Når de rette forhold er der, så er problemet der hele tiden ved langsom kø-lignende kørsel. Det er bare umuligt at simulere under en prøvetur.

Multidrive driller lidt ved lang tids kørsel.



Forum rating: Top 5
Mandag 08-08-2016 kl. 09:36
    Vis profil  Vis bilprofil
Kørte du med aircon på i varmen? Det kan sagtens have været det.

Jeg føler mig statistisk udfordret

Multidrive driller lidt ved lang tids kørsel.



Mandag 08-08-2016 kl. 10:13
Der er stort set altid aircon slået til. Hvilken indflydelse kan det have på min oplevelse under acceleration? Det er jo ikke alle mulige andre tidspunkter, kun lige det splitsekund hvor der gives gas. Samt at det skal være varmt og kørt langt, og hastigheden skal være lav.

Multidrive driller lidt ved lang tids kørsel.



Forum rating: Top 5
Mandag 08-08-2016 kl. 10:42
    Vis profil  Vis bilprofil
Når det er meget varmt er der ikke så meget ilt i luften så motoren trækker ikke så voldsomt.
Det er i hvert fald min egen erfaring. Det er dog med diskrete gear.
Det kan godt give ugler i motorgangen.
Jeg føler mig statistisk udfordret

Multidrive driller lidt ved lang tids kørsel.



Tirsdag 11-08-2016 kl. 15:28
Det store spørgsmål er jo om der relt er noget galt, og om det lige er CVT gearet.

Under de forhold er bilen udsat for ekstreme forhold, og mange komponenter er maks belastest. Blæsere der kører konstant med forskellige hastigheder, A/C på fulde drøn og som nævnt lave omdrejninger til at trække hele showet....
Hvad for dig frem til at det lige er selve gearet?

Multidrive driller lidt ved lang tids kørsel.



Mandag 15-08-2016 kl. 22:11
Det er sådan en fornemmelse. Jeg kan næsten føle 'klonket' op igennem pedalerne. Hvis jeg skal beskrive det med ord, så føles det som en slidt trækaksel med slør der skal overvindes hver gang der accelereres.
Det er det selvfølgelig jo nok ikke, men det er den bedste forklaring jeg kan give.
Det kunne være nærliggende at tro, at gearolien under disse forhold er ekstremt tyndt flydende, og måske derfor kan give sådan en oplevelse??



Multidrive driller lidt ved lang tids kørsel.



Forum rating: Top 5
Onsdag 17-08-2016 kl. 12:37
    Vis profil  Vis bilprofil
Er der elektrisk håndbremse/bakkeholder på sådan en svend?
Jeg føler mig statistisk udfordret

Multidrive driller lidt ved lang tids kørsel.



Onsdag 17-08-2016 kl. 13:45
Du har en pointe, den har ikke elektrisk håndbremse.

Men kan ikke huske om den har Hill start Assist som aktiveres automatisk via bremsepedalen.

Det er f.eks. på nyere verso med manuelgar.

Multidrive driller lidt ved lang tids kørsel.



Forum rating: Top 5
Torsdag 18-08-2016 kl. 13:00
    Vis profil  Vis bilprofil
Jeg tænkte at sådan et funktion kunne måske mærkes, men jeg ved det ikke.
Jeg føler mig statistisk udfordret

Multidrive driller lidt ved lang tids kørsel.



Torsdag 18-08-2016 kl. 14:35
Det er værd at bemærke, at det ikke opleves når bilen holder stille.
Det er den utroligt langsomme kørsel, men uden stilstand, som føles rigtig træls. Eksempel: Bilen ruller fra 40-20 km/t, så kommer der et hul og der acceleres op til 30 km/t, bilen ruller ned til 10 km/t og der accelereres op til 40 km/t, osv. osv.
Hver evig eneste gang jeg går på gassen, "klonk" fra gearkassen, uanset om jeg træder hårdt eller blødt.

Multidrive driller lidt ved lang tids kørsel.



Forum rating: Top 5
Fredag 19-08-2016 kl. 08:30
    Vis profil  Vis bilprofil
Hvordan ved du det er fra gearkassen?
Det kan være udstødningen der går på et sted.
Jeg føler mig statistisk udfordret

Multidrive driller lidt ved lang tids kørsel.



Fredag 19-08-2016 kl. 15:49
Læs nu hvad jeg skriver. Hvis jeg skal accelerere 100 gange fordi trafikken kører langsomt, så siger bilen 'klonk' 100 gange. Og kun i det sekund jeg træder på speederen. Og kun når farten er lav. Og kun når der er kørt rigtig langt.
Men det viser jo tydeligt hvor umuligt svært det er at forklare, og hvor meget op ad bakke det bliver håndtere Toyota, så de i det mindste kan vurdere situationen korrekt.

Jeg siger ikke at gearkassen eller noget skal skiftes, men jeg vil have en realistisk vurdering af hvad der foregår under visse betingelser.

Multidrive driller lidt ved lang tids kørsel.



Forum rating: Top 500
Torsdag 25-08-2016 kl. 21:17
    Vis profil  
Efterspænd hjulene

 
   Fandt du ikke hvad du søgte?
Tilpasset søgning
Observér indlæg